میانگین طلایی (فلسفه)

ساخت وبلاگ

طلایی میانگین یا "راه میانه" یک مفهوم باستانی است که در سنت های مختلف شرح داده شده است. این مفهوم اغلب در زمینه های اخلاقی مورد بحث قرار می گرفت و به عنوان یک فضیلت در نظر گرفته می شد.

در تمدن غربی باستان ، میانگین طلایی در داستان اسطوره ای کرتان دئدالوس و ایکاروس ، در کتیبه "هیچ چیز بیش از حد" در معبد دلفی و در ایده های فیلسوفان یونانی مانند سقراط و افلاطون یافت می شود. میانگین طلایی ویژگی زیبایی بود.

در فلسفه غربی ، ارسطو به طور خاص این مفهوم را در اخلاق نیکوماچایی خود شرح داد."میانگین طلایی" میانه مطلوب بین دو افراط ، یکی از موارد اضافی و دیگری کمبود است.

فهرست

در کنفوسیوسیسم ، میانگین طلایی یا دکترین میانگین به عنوان یک فضیلت اصلی درک شده و در کلاسیک کنفوسیوس ، دکترین میانگین شرح داده شده است. قرن ها ، متن در سیستم آموزش و پرورش در چین ادغام شده است. در بودیسم ، میانگین طلایی ، یا بهتر به عنوان راه میانه شناخته می شود ، گفتمان رهایی را بیان می کند.

سنت یونانی قبل از سقراط

کرت

اولین بازنمایی این ایده در فرهنگ احتمالاً در داستان اسطوره ای کرتان Daedalus و Icarus است. داودالوس ، یک هنرمند مشهور زمان خود ، برای خود و پسرش بال های پر از بال را ساخت تا آنها از چنگال پادشاه مینوس فرار کنند. داودالوس به پسرش هشدار می دهد که "مسیر میانه" را بین اسپری دریا و گرمای خورشید "پرواز کند". ایکاروس به پدرش توجه نکرد. او پرواز کرد و تا زمانی که خورشید موم را از بالهای خود ذوب کرد.

دلفی

یکی دیگر از توضیحات اولیه ، گفته های دوریک حک شده در جلوی معبد در دلفی است: "هیچ چیز بیش از حد."

پیتاگوران

اولین کار در مورد میانگین طلایی اغلب به Theano ، دانش آموز فیثاگوروس نسبت داده می شود.[1]

سقراط

سقراط می آموزد که یک مرد "باید بداند چگونه می تواند میانگین را انتخاب کند و از هر دو طرف از افراط و تفریط جلوگیری کند."

در آموزش و پرورش ، سقراط از ما می خواهد تا تأثیر فداکاری منحصر به فرد به ژیمناستیک یا یک فداکاری انحصاری به موسیقی را در نظر بگیریم. این یا "خلق و خوی سختی و خشونت ، (یا) دیگری از نرمی و اثرگذار را ایجاد می کند."به اعتقاد وی ، داشتن هر دو ویژگی ، هارمونی را ایجاد می کند. یعنی زیبایی و خوبی. وی علاوه بر این بر اهمیت ریاضیات در آموزش و پرورش برای درک زیبایی و حقیقت تأکید می کند.

افلاطون

به گفته افلاطون ، چیزی نامتناسب شر بود و به همین دلیل باید مورد تحقیر قرار گیرد.

در قوانین ، افلاطون این اصل را برای انتخاب دولت در ایالت ایده آل اعمال می کند: "با این روش ، انتخابات به معنای بین سلطنت و دموکراسی خواهد بود ..."

ارسطو

در اخلاق اودمی ، ارسطو ضمن تکرار این عبارت ، در مورد فضایل می نویسد ، "... بین میانه بین ...". روانشناسی او از روح و فضایل آن مبتنی بر میانگین طلایی بین افراط و تفریط است. ارسطو در سیاست خود با انتقاد از عناصر نامتناسب قانون اساسی ، از سیاست اسپارتان انتقاد می کند. به عنوان مثال ، آنها مردان را آموزش می دهند و نه زنان ، آنها برای جنگ آموزش می بینند اما نه صلح و غیره.

اخلاق نیوموماسه

سه عنصر اساسی

دکترین میانگین ارسطو از سه ستون تشکیل شده است که برای تشکیل یک حساب کامل با هم کار می کنند.

اول ، نوعی تعادل وجود دارد که فرد خوب در آن قرار دارد (1106a). این مربوط به یک ایده پزشکی است که یک فرد سالم در وضعیت متعادل قرار دارد. به عنوان مثال ، دمای بدن فرد نه خیلی زیاد است و نه خیلی کم. مربوط به اخلاق ، شخصیت شخص به افراط و تفریط نمی رود. به عنوان مثال ، فرد به موقعیت ها بیش از حد واکنش نشان نمی دهد ، بلکه آرامش خود را حفظ می کند. تعادل احساسات مناسب در زمان مناسب در مورد چیزهای مناسب ، به سمت افراد مناسب ، برای پایان مناسب و به روش صحیح (1106b) است.

ستون دوم بیان می کند که میانگین ما باید برای آن تلاش کنیم نسبت به ما است. واسطه یک شی تغییر ناپذیر است. اگر دوازده نفر بیش از حد و چهار کمبود باشد ، تقریباً هشت نفر واسطه در آن شی هستند. ارسطو برای یافتن واسطه نسبت به خود چیز متفاوتی را پیشنهاد می کند. اخلاق ارسطو یک سیستم یک اندازه متناسب نیست. آنچه او به دنبال آن است ، معنی است که برای یک فرد خاص مفید است. به عنوان مثال ، آبیاری یک گیاه کوچک با یک گالن آب بیش از حد است اما آب دادن درخت با یک گالن آب کمبود است. این امر به این دلیل است که گیاهان مختلف نیازهای متفاوتی برای مصرف آب دارند و اگر الزامات مربوط به هر گیاه برآورده نشود ، گیاه از پوسیدگی ریشه (بیش از حد) یا کم آبی (کمبود) می میرد.

ستون سوم این است که هر فضیلت بین دو رذیله قرار می گیرد. فضیلت مانند میانگین است زیرا واسطه بین دو رذیله است. در این مدل یک سه گانه با یک معاون در هر دو انتها (بیش از حد یا کمبود) و فضیلت به عنوان واسطه تشکیل می شود. اگر شخصیت شخص خیلی نزدیک باشد ، شخص سرزنش می کند اما اگر شخصیت شخص در نزدیکی واسطه باشد ، شخص سزاوار ستایش است. مشارکت مناسب در هر یک از این سه ستون برای شخص لازم است تا زندگی با فضیلت و در نتیجه شاد داشته باشد.

تقوا

طبق اصل میانگین طلایی در فلسفه یونان باستان ، ممکن است فرد بتواند یک کد رفتار را روشن کند. یک ژنرال برای به دست آوردن افتخار باید به دنبال شجاعت ، میانگین بین ناجوانمردانه و احمقانه باشد. شخصی که از طریق غذا خوردن لذت می برد ، باید میانگین بین گلوتون بودن و گرسنگی را پیدا کند. شخصی که به دنبال دانش است ، باید میانگین بین جهل و جستجوی دانش بیش از حد را پیدا کند. دانش بیش از حد خرد نیست ، اما ذهن به حیله گری تبدیل شد.

ما نباید ارسطو را درک کنیم به این معنی که فضیلت دقیقاً در مرکز دو رذیله قرار دارد. ارسطو فقط به این معنی است که فضیلت بین دو رذیله قرار دارد. برای موقعیت های مختلف درجات مختلفی لازم است. دانستن دقیقاً در یک وضعیت معین دشوار است و به همین دلیل ما به یک آموزش اخلاقی طولانی نیاز داریم. به عنوان مثال ، از این واقعیت که همسر شما به قتل رسیده است بسیار عصبانی است ، حتی اگر دولت به عصبانیت شدید (معاون) نزدیکتر از آن باشد که به بی تفاوتی (معاون) نزدیک باشد. در این حالت ، درست است که مرد فضیلت عصبانی شود. با این حال ، اگر مقداری آب به طور تصادفی در باغ ریخته شود ، پاسخ فضیلت بسیار نزدیک به بی تفاوتی است.

ارسطو به عنوان بخشی از طبقه بندی خود از فضیلت ها و احساسات ، Epikairekakia را ذکر کرد.[2] فیلسوف از طبقه بندی سه بخشی از فضایل و احساسات استفاده می کند.[2] در این حالت ، اپیکاریس برعکس فتونوس است و نمسیس میانگین را اشغال می کند. نمسیس "یک پاسخ دردناک به ثروت خوب و نامناسب دیگران" است ، در حالی که فتونوس "یک پاسخ دردناک به هر ثروت خوب" است ، سزاوار است یا نه. شخص Epikhairekakos ، در واقع از ثروت بیمار دیگری لذت می برد.[2] [3]

کنفوسیسی

دکترین میانگین (چینی: 中庸 ؛ پینیین: Zhōng Yōng) ، هم یک مفهوم است و هم نام یک متن نئو کنفوسی. ترکیب متن به Zisi (یا کنگ جی) تنها نوه کنفوسیوس نسبت داده می شود. این اصطلاح در ابتدا از آیه ای از آنالوگ ها گرفته شده است که می خواند:

استاد [کنفوسیوس] گفت: فضیلتی که در آموزه ی حدت تجسم یافته است از درجه ی بالاتری برخوردار است. اما مدتهاست که در بین مردم نادر بوده است [6:26، برتون واتسون tr.]

با این حال، Analects هرگز به معنای این اصطلاح بسط نمی دهد.

دکترین میانگین به عنوان یک متن متعلق به قانون کنفوسیوس بعدی جنبش نئوکنفوسیوس است که توسط ژو ژی گردآوری شده است و به جزئیات زیادی در معنای این اصطلاح و همچنین نحوه اعمال آن در زندگی خود می پردازد.

ترجمه های جایگزین

ترجمه های جایگزین این عبارت عبارتند از:

  • "میانگین ثابت" (جیمز، لگ)
  • "راه میانه" (سایمون، لیز)
  • "کاربرد متوسط" (آرتور والی)
  • "محور بدون تکان" یا "محور" (ازرا پاوند)
  • "چونگ یونگ" (ازرا پاوند)

تفسیر متن و هدف میانگین

دکترین میانگین متنی سرشار از نمادگرایی و راهنمایی برای به کمال رساندن خود است. میانگین همچنین به عنوان "محور تکان دهنده" یا "چانگ یونگ" توصیف می شود.«چونگ» به معنای خمیده شدن نه به این سو و نه به دیگری است، و «یونگ» نشان‌دهنده تغییر ناپذیر است (The Great Digest and Unwobbling Pivot, 1951). در ترجمه جیمز لگ از متن، هدف میانگین حفظ تعادل و هماهنگی با هدایت ذهن به حالت تعادل ثابت است. کسی که از حد پیروی می کند در مسیر وظیفه است و هرگز نباید آن را ترک کند. یک فرد برتر محتاط، معلمی ملایم است و نسبت به افراد فرودست خود تحقیر نمی کند. چنین فردی با توجه به موقعیتی که در دنیا دارد همیشه کاری را انجام می دهد که طبیعی است. حتی مردان و زنان معمولی نیز می‌توانند این پست را به اعمال خود وارد کنند، تا زمانی که از نظم طبیعی خود تجاوز نکنند (Inteet Sacred Text Archive، 2008).

دکترین میانگین می تواند نشان دهنده اعتدال، درستی، عینیت، صداقت، صداقت و درستی باشد (دایره المعارف بریتانیکا، 2008). اصل هدایت کننده این وجود پست است که هرگز نباید افراط کرد. دکترین میانگین به سه بخش تقسیم می شود:

  1. محور - متافیزیک کنفوسیوس
  2. فرآیند - سیاست
  3. کلمه کامل / صداقت - اخلاق (The Great Digest and Unwobbling Pivot، 1951).

اولین تز تسه سی، همانطور که در "هضم بزرگ و محوری بدون تکان" (1951، ص 99) بیان شده است، ارتباط آنها را بیشتر توضیح می دهد:

آنچه را که بهشت از بین برده و مهر زده است، فطرت ذاتی نامیده می شود. تحقق این ماهیت را فرآیند می گویند. روشن شدن این فرآیند [درک یا قابل فهم کردن این فرآیند] را آموزش می‌گویند (ترجمه پاوند (1951)).

دکترین میانگین در جامعه چینی

در چین قبل از قرن بیستم ، دکترین میانگین در سیستم آموزش و پرورش در گسترده ای ادغام شد. علاوه بر این ، یکی از پیش نیازهای اشتغال در دولت امپراتوری ، مطالعه و درک چهار کلاسیک بود که شامل دکترین میانگین بود. دولت امپریالیستی می خواست سه پیوند جامعه را که پایه و اساس خانه های صلح آمیز و یک کشور منظم بوده است ، تقویت کند: والدین و فرزند ، زن و شوهر ، و حاکم و موضوع.

به تازگی ، دانشمندان نئو کنفوسی از دکترین میانگین برای ارتباط آن با آموزش تجدید نظر کرده اند.

راه میانه در بودیسم

به طور کلی ، راه میانه یا مسیر میانه (سانسکریت: Madhyamā-Pratipad ؛ Pali: Majjhimā pa ṭ iPadā) [4] عمل بودایی غیر اکستریمیسم است.[5]

به طور خاص ، در کانن پالی بودیسم Theravada ، راه میانی مسیر اعتدال نیروانا را به دور از افراط و تفریط حسی و خود تحرک و به سمت عمل خرد ، اخلاق و کشت ذهنی متبلور می کند. در متون بعدی Theravada و همچنین در بودیسم Mahayana و Vajrayana ، راه میانه به این مفهوم ، که در کانون گنجانیده شده است ، از دانش مستقیم که از ادعاهای به ظاهر ضدیت در مورد وجود فراتر می رود ، اشاره دارد.[6]

مسیر هشت برابر نجیب

در کانون پالی ، راه میانه (Majjhimā pa ṭ iPadā) گفته می شود که در اولین گفتمان خود ، Dhammacakkappavattana Sutta (SN 56. 11) توسط بودا بیان شده است:

"راهبان ، این دو افراط نباید توسط کسی که از زندگی خانگی بیرون رفته است ، تمرین شود.، بی ارزش و سودآور ؛ و اعتیاد به خود تحرک وجود دارد ، که دردناک ، بی ارزش و سودآور است. ""از هر دو این افراط و تفریط ، تاتاگاتا (کامل) مسیر میانه را تحقق بخشیده است. این چشم انداز می دهد ، دانش می دهد و منجر به آرامش ، بینش ، روشنگری و نیببانا می شود. و آن مسیر میانی که توسط تاتاگاتا تحقق یافته است. این مسیر هشتم نجیب و هیچ چیز دیگری است ، یعنی: درک درست ، تفکر درست ، گفتار درست ، عمل درست ، معیشت درست ، تلاش درست ، ذهن آگاهی درست و تمرکز درست. "[7]

بنابراین ، برای دستیابی به Nibbana (پالی ؛ Skt: Nirvana) ، راه میانی شامل:

  • پرهیز از حس اعتیاد آور-ابعاد و خودمختاری
  • پرورش مجموعه اقدامات "درست" که به عنوان مسیر هشتم نجیب شناخته می شوند.

نقل قول ها

  • "در بسیاری از چیزها وسط بهترین ها را دارند / ایستگاه میانی مال من باش."-فوسیلیدها
  • «اگر انسان دريافت كه طبيعتش به يكي از اين افراط‌ها گرايش دارد يا به يكي از اين افراط‌ها گرايش دارد، بايد به عقب برگردد و بهبود يابد تا در راه مردم خوب قدم بردارد كه راه درست است. گروهی از منش های مشترک بشریت؛ یعنی حالتی که در طبقه خود از دو افراط به یک اندازه فاصله دارد و به یکی از دیگری نزدیکتر نیست.»- میمونید

همچنین ببینید

یادداشت

  1. ↑ لین ام. اوسن، زنان در ریاضیات (انتشارات MIT، 1975، ISBN 97802626500900). بازیابی شده در 1 مارس 2009.
  2. ↑ 2. 02. 12. 2 Pedrick, Victoria, and Steven M. Oberhelman, The Soul of Tragedy: Essays on Athenian Drama (Chicago, IL: University of Chicago Press, 2006, ISBN 978-0226653068).
  3. ↑ «اخلاق ارسطو» بازیابی شده در 20 فوریه 2009.
  4. ↑ Kohn (1991)، 143. همچنین نگاه کنید به نسخه Pali Dhammacakkappavattana Sutta (در دسترس آنلاین در SLTP، n. d.-b، sutta 12. 2. 1) که در آن عبارت majjhimā patipadā مکرراً استفاده می شود. بازبینی شده در 20 فوریه 2009.
  5. ↑ کوهن (1991)، 143.
  6. ↑ دیوید کالوپاانا، مولامادیاماکاکاریکا از ناگارجونا (Motilal Banarsidass, 2006)، 1. «دو جنبه از آموزه های بودا، فلسفی و عملی، که به یکدیگر وابسته هستند، به وضوح در دو گفتار بیان شده است، Kaccaayanacakattahamtta- و D. سوتا، که تقریباً همه مکاتب بودایی علیرغم رقابت‌های فرقه‌ای آن‌ها از احترام بالایی برخوردارند. پس زمینه دو نظریه مطلق گرایانه در فلسفه هند، یعنی وجود دائمی (atthitaa) که در اوپانیشادهای اولیه مطرح شد و نیستی نیهیلیستی (natthitaa) پیشنهاد شده توسط ماتریالیست ها.
  7. ↑ پیاداسی (۱۹۹۹).

منابع

  • ارسطو و ترنس اروین. اخلاق نیکوماخوس . ایندیاناپولیس، Ind: Hackett Pub. شرکت 1985. شابک 0915145650
  • Aritotle و F. H. Peters (ترجمه). اخلاق نیکوماخوس: ارسطو با مقدمه ای از هی-کیونگ کیم. آکسفورد، 1893.
  • کنفوسیوسدکترین میانگین. تجدید چاپ های نادر انتشارات کسینجر. Kila, Mont.: Kessinger Pub, 2004. ISBN 978-1419160011
  • گاردنر، دانیل.«تفسیر کنفوسیوس و تاریخ فکری چین». مجله مطالعات آسیایی 57. 2 (1998): 397.
  • کوهن، مایکل اچ (ترجمه). فرهنگ شامبالا بودیسم و ذن. Boston: Shambhala, 1991. ISBN 0877735204
  • پدریک ، ویکتوریا و استیون م. اوبرمن. روح تراژدی: مقاله های درام آتنی. شیکاگو ، IL: دانشگاه شیکاگو پرس ، 2006. ISBN 978-0226653068
  • Piyadassi Thera (Trans.). Dhammacakkappavattana Sutta: تنظیم حرکت چرخ حقیقت (SN 56. 11) 1999. برگرفته از 20 دسامبر 2022.
  • پوند ، عزرا (ترجمه و تفسیر)."The Great Digest و محوری ناخوشایند."نیویورک ، نیویورک: دستورالعمل های جدید ، 1951.
  • Rhys Davids ، T. W. و ویلیام استید (ویرایش.). فرهنگ لغت پال ی-انگلیسی جامعه پالی (PED). Chipstead: انجمن متن پالی ، 1921-25.
  • ریگل ، جفری."کنفوسیوس". دائر ycl المعارف فلسفه استنفورد ، 2006. برگرفته از 20 دسامبر 2022.
  • اسمیت ، هاستون."مذاهب جهان: سنت های حکمت بزرگ ما."نیویورک ، نیویورک: Harpercollins ، 1991.
  • ویلیامز ، ادوارد تی. "چین باستان". بررسی کلامی هاروارد جلد 9 ، شماره 3 (1916): 258-268.
  • Wing-tsit Chan."Neo-Confucianism: ایده های جدید در مورد اصطلاحات قدیمی."فلسفه شرق و غرب جلد 17 ، شماره. 1/4 (1967): 15-35.

لینک های خارجی

تمام پیوندهای بازیابی شده در 26 ژوئن 2017.

وام

نویسندگان و ویراستاران دائر ycl المعارف دنیای جدید ، مقاله ویکی پدیا را مطابق با استانداردهای دائر ycl المعارف دنیای جدید بازنویسی و تکمیل کردند. این مقاله مطابق با مجوز Creative Commons CC-BY-SA 3. 0 (CC-BY-SA) است که ممکن است با انتساب مناسب استفاده و پخش شود. اعتبار تحت شرایط این مجوز است که می تواند هم به مشارکت کنندگان دائر ycl المعارف جهان جدید و هم مشارکت کنندگان داوطلب خودخواه بنیاد ویکی مدیا را ارجاع دهد. برای استناد به این مقاله ، اینجا را کلیک کنید تا لیستی از قالب های قابل قبول قابل قبول را کلیک کنید. تاریخچه کمک های قبلی ویکی پدیان در اینجا در دسترس محققان است:

تاریخچه این مقاله از زمان واردات به دائر ycl المعارف دنیای جدید:

  • تاریخ "میانگین طلایی (فلسفه)"

توجه: برخی از محدودیت ها ممکن است در مورد استفاده از تصاویر جداگانه که به طور جداگانه مجوز دارند اعمال شود.

استراتژی‌های اسکالپ...
ما را در سایت استراتژی‌های اسکالپ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ناصر تقوایی بازدید : 85 تاريخ : شنبه 6 خرداد 1402 ساعت: 1:30