کمپین جهانی دلایل سازی در حال افزایش است ، زیرا کشورهایی در سراسر جهان به دنبال گزینه های دیگری برای هژمونی دلار آمریکا هستند. چین ، روسیه ، برزیل ، هند ، ملل آسه آن ، کنیا ، عربستان سعودی و امارات اکنون از ارزهای محلی در تجارت استفاده می کنند.
کمپین جهانی دلایل سازی در حال افزایش است ، زیرا کشورهایی در سراسر جهان به دنبال گزینه های دیگری برای هژمونی دلار آمریکا هستند.
چین و روسیه با ارزهای خود تجارت می کنند.
پکن و برزیل نیز دلار تجارت دو جانبه را کاهش داده اند.
امارات متحده عربی از طریق یک شرکت فرانسوی گاز خود را در یوان به فروش می رساند.
ملل جنوب شرقی آسیا در ASEAN تجارت خود را از بین می برند و سیستم های پرداخت محلی را ترویج می کنند.
کنیا در حال خرید نفت خلیج فارس با ارز خاص خود است.
حتی روزنامه Financial Times اذعان کرده است که "دنیای ارز چند قطبی" در حال ظهور است.
هنگامی که رئیس جمهور چین شی جینپینگ در ماه مارس از مسکو بازدید کرد ، همتای روسی وی ولادیمیر پوتین فاش کرد که دو سوم تجارت دو جانبه کشورها در حال حاضر در روبل و Renminbi انجام شده است.
پوتین گفت: "این مهم است که ارزهای ملی ما به طور فزاینده ای در تجارت دو جانبه مورد استفاده قرار می گیرند.""ما باید به ترویج تسویه حساب در ارزهای ملی ادامه دهیم و حضور متقابل ساختارهای مالی و بانکی را در بازارهای کشورمان گسترش دهیم."
رهبر روسیه افزود: "ما از استفاده از یوان چینی در معاملات بین فدراسیون روسیه و شرکای آن در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین حمایت می کنیم."
فقط یک هفته پس از سفر XI به مسکو ، چین اعلام کرد که برای اولین بار از یوان برای خرید گاز طبیعی مایع (LNG) از امارات استفاده کرده است.
این توافق نامه بین شرکت ملی نفت دریایی ملی چین و شرکت فرانسوی Totalenergies مورد مذاکره قرار گرفت ، به این معنی که شرکت های اروپایی اکنون مایل به انجام معاملات در یوان هستند.
رسانه های فرانسوی RFI این تجارت را "گام اصلی در تلاش های پکن برای تضعیف دلار آمریکا" به عنوان جهانی "نفتی" برای تجارت گاز و نفت "توصیف کرد.
در این گزارش به نقل از رئیس بورس نفتی شانگهای و گاز طبیعی ، گوا زو ، که گفت این توافق نامه "قیمت گذاری چند ارز ، تسویه حساب و پرداخت مرزی" را تشویق می کند.
در تاریخ 30 مارس ، چین و برزیل (پرجمعیت ترین و ششمین ترین کشورهای پرجمعیت جهان) اعلام کردند که برای تجارت با یکدیگر در ارزهای محلی خود ، یوان و Reais به توافق رسیده اند.
شبکه رسانه ای چین CGTN گزارش داد ، "این معامله باعث می شود چین ، دومین اقتصاد بزرگ جهان و برزیل ، بزرگترین اقتصاد در آمریکای لاتین ، معاملات گسترده تجارت و مالی خود را مستقیماً انجام دهند و به جای رفتن به یوان مبادله کنند و برعکس. از طریق دلار "
این نکته خاطرنشان كرد كه چین بزرگترین شریک تجاری برزیل است و در سال 2022 دو كشور بیش از 150. 5 میلیارد دلار تجارت انجام دادند.
رئیس چپ چپ برزیل ، لولا دا سیلوا ، از آمریکای لاتین خواسته است تا ارز جدیدی را برای تجارت منطقه ای توسعه دهد ، که او آن را SUR می نامد.
درست دو روز قبل از اینكه چین و برزیل معامله خود را برای تجارت با ارزهای محلی فاش كنند ، رئیس جمهور پیشین غول آمریکای جنوبی ، دیلما روسف رسماً نقش جدید خود را به عنوان رئیس بانک توسعه جدید (NDB) در شانگهای به عهده گرفت.
NDB ، که معمولاً به عنوان بانک BRICS شناخته می شود ، توسط بلوک برزیل ، روسیه ، هند ، چین و آفریقای جنوبی به عنوان جایگزینی برای بانک جهانی تحت سلطه ایالات متحده ایجاد شد.
دیلما ، مانند متحد لولا ، چپ گرا از حزب کارگران برزیل است. در سخنرانی که اقتصاد ژئوپلیتیکی در سال 2022 از آن خبر داد ، دیلما درگیری ایالات متحده و چین را به عنوان "رقابت دو سیستم" مورد تجزیه و تحلیل قرار داد ، مبارزه ای بین نئولیبرالیسم و سوسیالیسم. او تحریم های ایالات متحده و "هژمونی دلار" را محکوم کرد و خواستار شکست آمریکای لاتین "با آموزه مونرو" شد.
کشورها در جنوب شرقی آسیا نیز از نظر دلاری هستند.
وزرای دارایی و فرمانداران بانکهای مرکزی کشورهای عضو انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (ASEAN) در تاریخ 28 مارس در اندونزی ملاقات کردند.
براساس وب سایت خبری توجیهی ASEAN ، در صدر دستور کار آنها "بحث برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا ، یورو ، ین و پوند انگلیس از معاملات مالی و انتقال به تسویه حساب در ارزهای محلی" بود.
ASEAN در حال توسعه یک سیستم پرداخت دیجیتال مرزی است که امکان استفاده از ارزهای محلی در تجارت منطقه ای را فراهم می کند. در جلسه توجیهی ASEAN خاطرنشان كرد: اندونزی ، مالزی ، سنگاپور ، فیلیپین و تایلند در نوامبر 2022 در این مورد موافقت كردند.
رسانه رسانه افزود: بانک مرکزی اندونزی قصد دارد یک سیستم پرداخت محلی را نیز ایجاد کند.
توجیهی ASEAN نوشت:
رئیس جمهور اندونزی جوکو ویدودو از دولت های منطقه ای خواسته است تا از کارتهای اعتباری صادر شده توسط بانکهای محلی استفاده کنند و به تدریج از استفاده از سیستم های پرداخت خارجی متوقف شوند. وی اظهار داشت كه اندونزی با استناد به تحریم هایی كه بخش مالی روسیه را از آمریكا ، اتحادیه اروپا و متحدان آنها در مورد درگیری در اوكراین هدف قرار داده است ، باید خود را از اختلالات ژئوپلیتیکی محافظت كند.
اندونزی پس از ایالات متحده چهارمین کشور پرجمعیت روی زمین است.
یکی دیگر از ملت های جنوب شرقی آسیا ، مالزی ، در حال حمایت از De-Dolarization است.
نخست وزیر مالزی ، انور ابراهیم در تاریخ 31 مارس با رئیس جمهور چین در پکن دیدار کرد ، جایی که این دو رهبر در مورد برنامه ریزی برای تضعیف هژمونی دلار آمریکا و حتی ایجاد "صندوق پولی آسیایی" بحث کردند.
این یک چالش مقدماتی برای صندوق بین المللی پولی تحت سلطه ایالات متحده (IMF) است که از کنفرانس برتون وودز در سال 1944 که دلار را به عنوان ارز جهانی ذخیره می کند ، پدیدار شد.
انور صندوق پولی آسیا را در مجمع Boao در استان هاینان چین پیشنهاد کرد.
انور در اظهارات گزارش شده توسط بلومبرگ گفت: "هیچ دلیلی برای ادامه مالزی بسته به دلار وجود ندارد."
این رسانه رسانه افزود: بانک مرکزی مالزی در حال توسعه مکانیسم پرداخت است تا کشور جنوب شرقی آسیا بتواند با استفاده از ارز خود یعنی Ringgit با چین تجارت کند.
اظهارات رهبر مالزی فقط چند ماه پس از آن صورت می گیرد که مقامات سابق در سنگاپور در مورد اینکه اقتصادهای منطقه باید برای کاهش خطرات یک دلار هنوز هم که ارزهای محلی را تضعیف کرده و به ابزاری برای آمار اقتصادی تبدیل شده اند ، بحث کنند.
قدرت دلار سردرد برای ملل آسیایی از جمله مالزی است که وارد کننده خالص مواد غذایی است.
"آمار اقتصادی" یک راه دور برای گفتن جنگ اقتصادی است. تحریم های یک جانبه ایالات متحده به کشورهای سراسر کره زمین تحمیل کرده است ، به دلیل نقض آشکار قوانین بین المللی ، در حال عقب نشینی است. اکنون بسیاری از کشورها به دنبال گزینه های مالی هستند و می ترسند که آنها می توانند هدف بعدی باشند.
و با افزایش فدرال رزرو ایالات متحده ، به طور مداوم نرخ بهره را بالا می برد ، دلار آنقدر قوی شده است که به ارزهای سایر کشورها آسیب می رساند و واردات را گران تر می کند.
حتی ایالات متحده آمریکا هند شرط بندی خود را برای پرداخت دلار در نظر می گیرد.
رویترز گزارش داد که بزرگترین تولید کننده نفت روسیه ، شرکت دولتی Rosneft ، با استفاده از معیار قیمت دبی در فروش نفت ، بر خلاف معیار برنت ، با تیم برتر پالایشگاه هند هند ، که متعلق به آن است ، معامله کرد.
این تصمیم "رها کردن معیار برنت تحت سلطه اروپا بخشی از تغییر فروش نفت روسیه به سمت آسیا است".
رویترز استناد کرد "ایگور سچین ، رئیس اجرایی Rosneft ، [که] در ماه فوریه گفت که قیمت نفت روسیه در خارج از اروپا تعیین می شود زیرا آسیا به عنوان بزرگترین خریدار نفت روسیه ظاهر شده است".
چندین کشور در قاره آفریقا نیز از De-Dolarization دفاع می کنند.
در ماه مارس ، کنیا با شرکت های دولتی در عربستان سعودی و امارات برای خرید نفت با اعتبار ، با استفاده از ارز محلی کشور ، شیلینگ توافق نامه ای امضا کرد.
کنیا خواست که این کار را انجام دهد زیرا ذخایر دلار کشور آفریقا کم است ، زیرا برای واردات گران تر پرداخت می کند.
یکی از روزنامه های برجسته جهان ، The Financial Times ، در ماه مارس در مقاله ای تصدیق کرد که این تحولات تاریخی بخشی از انتقال به "دنیای ارز چند قطبی" است.
رئیس هیئت تحریریه Financial Times و ویراستار آمریکایی در بزرگ ، Gillian Tett ، نوشت: "آشفتگی بانکی ایالات متحده ، تورم و نبرد سقف بدهی باعث می شود دارایی های مبتنی بر دلار جذاب تر شود".
وی خاطرنشان کرد: اقتصاددان سابق گلدمن ساکس که برای اولین بار اصطلاح بریکس ، جیم اونیل را محبوب کرده است ، اظهار داشته است که "دلار نقش زیادی در امور مالی جهانی دارد".
استراتژیهای اسکالپ...
ما را در سایت استراتژیهای اسکالپ دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : ناصر تقوایی بازدید : 33 تاريخ : دوشنبه 23 مرداد 1402 ساعت: 13:26